Středověký turnaj a jeho význam
autor: Ivan Dubec
Středověký turnaj byl vždy mimořádnou událostí i velkým svátkem, a to pro všechny zúčastněné bez ohledu na jejich sociální postavení ve společnosti. Byl vítanou kratochvílí nejenom urozeným pánům a dámám, bojechtivým rytířům a panošům, ale i jejich družiníkům a služebníkům. Lákal přední měšťany, špičkové řemeslníky, kupce, hostinské, lázeňské i prosté měšťany všech řemesel, kterým kromě atraktivní podívané přinášel také mimořádný zisk.
Turnaj zdaleka nebyl jenom poměřováním sil a oslavou rytířství, ale i významnou politickou a kulturní událostí. Býval obvykle vyvrcholením důležitých politických jednání, nebo mimořádně slavnostních událostí, jakými byly např. korunovace, svatby a zásnuby vladařů, přísahy věrnosti, mírová jednání a mnohé další. Pořadatel se snažil pojmout ho co nejskvostněji, protože jím prezentoval své výjimečné společenské postavení a svou moc. Příležitostí reprezentovat nebyl ovšem zdaleka jenom pro pořadatele samého a jeho rod, ale i pro všechny ostatní, urozené i neurozené, kterým dával vítanou příležitost upozornit na sebe. To z turnaje činilo mimořádně nákladnou záležitost. Bylo běžné, že nejenom pořadatel, ale i mnozí urození a neurození se kvůli tomu často zadlužovali půjčkami, aby měli na okamžité vysoké výdaje související s účastí a reprezentací. 1
Pořadatel obvykle turnaje využíval jako jeden z prostředků pro prosazení svých politických záměrů a cílů. To dávalo celé této dvorské kratochvíli další důležitý rozměr. Svou účastí či neúčastí dávali urození i představitelé církve najevo svůj politický postoj. Turnaj tedy nebyl zdaleka jenom světskou zábavou, ale i politickým kolbištěm. Velkých turnajů pořádaných panovníky se tak běžně účastnili i vysocí církevní hodnostáři a představitelé duchovních rytířských řádů. Současně s nimi se turnaje mohli aktivně účastnit i jejich leníci, a to buď sami za sebe nebo v barvách svého seniora.2 Bylo by tedy chybou domnívat se, že turnaj byl tolikou světskou radovánkou.
Turnaje byly vícedenními oslavami, doprovázenými kromě samotných klání i mnohými ceremoniemi se symbolickým významem, slavnostními mšemi, hostinami, plesy a dalšími oslavami. O jejich podobě nás informují dobové kroniky a turnajská pojednání, z nichž nejznámější a nejkomplexnější je pojednání francouzského prince Reného d´Anjou z 15. století.3 Toto dílo je praktickým shrnutím turnajských ceremonií, disciplín a pravidel, vytvářející dokonalý manuál pro toho, kdo chce turnaj uspořádat. I my sami jsme z něho výrazně čerpali, abychom si v praxi ověřili, že tato práce má neocenitelnou hodnotu, protože řeší všechno, co s turnajem souvisí.
Jednotlivé disciplíny turnaje představovaly prakticky všechny známé způsoby boje na zemi i v sedle, tedy zápas, duel, buhurt, kastel a střelbu.
1 Bylo by však zavádějící se proto domnívat, že tito lidé neměli odpovídající majetek, a proto si byli nuceni půjčovat. Každá půjčka byla logicky podmíněna zárukami a úroky. Ten, kdo si půjčoval, tedy měl čím ručit a jeho majetek obvykle výrazně převyšoval půjčované částky. Šlechta si půjčovala proto, že její majetek byl „uložen“ v půdě, statcích, hradech a poddaných, zatímco měšťané s ohledem na své postavení ve společnosti naopak disponovali spíše finanční hotovostí.
2 Nejenom biskupové, ale i bohaté kláštery měly své leníky, kteří měli jako urození právo vstoupit do kolbiště.
3 Paris, Bibliotheque Nationale de France, ms.fr. 2692-96, Traité de la forme et Devis d´un Tournoy, cca 1440
Tradiční turnajské disciplíny:
Buhurt
- též kolba. Turnajská disciplína představující hromadnou bitvu dvou skupin bojovníků. Buhurt mohl mít podobu srážky jezdců nebo pěších a známá je i kombinovaná forma.
Castel
představoval dobývání a obranu opevněných míst. Používaly se k němu zmenšené repliky hradů, dobývané a bráněné všemi známými způsoby. Zvláštní disciplínou byl tzv. dívčí castel, při němž dívky bránily opevněné místo před muži. Tento boj měl kurtoazní charakter.
Durchritt
– zvaný též franc. „pas d’arme“ byl turnajským pěším soubojem dvou mužů. Zbraně bývaly voleny zpravidla stejné pro oba a mohlo se jednat prakticky o jakékoli, od mečů po kopí a obouručí bojová kladiva.
Nachturnier
Mlatový turnaj, tedy disciplína, při níž si bojovníci vyzbrojení mlaty sráželi klenoty z helmic.
Střelba
Soutěžilo se ve střelbě z luků a kuší na pevné i pohyblivé cíle.
Tjost
Nazývaný také sedání nebo klání. Turnajská disciplína, v níž proti sobě bojovali dva jezdci ozbrojení kopím s cíle srazit soupeře. Tjost se rozlišoval na srážku s ostrým nebo tupým hrotem dřevce.
Zápas
Vedl se beze zbraní za pomoci hmatů, chvatů, porazů a pák s cílem znehybnit protivníka. V praxi odpovídal zápas boji dvou bojovníků oděných ve zbroji zblízka a beze zbraně, nebo obraně neozbrojeného při odvracení útoku krátkou zbraní v „boji na tělo“. Ochranná zbroj činila v boji na tělo údery a kopy málo účinnými, proto se v zápase užívaly především daleko efektivnější chvaty a páky.
Literatura:
- Černý, V.(ed).:
- Staré francouzské kroniky. Praha 1962.
- Duby, G.: Neděle u Bouvines. 27. červenec 1214. Praha 1997.
- Froissart, J.: Kronika stoleté války. Praha 1677.
- Gravett, Ch.; Turner, G.: English medieval knight 1300-1400., Osprey Publishing Ltd., Edice Warrior 58, 2002.
- Heřmanský, F.(ed); Mertlík, R.(ed).: Zbraslavská kronika. Praha 1976.
- Koóšová, P.: Ceremoniál pasovania na rytiera. In: Rytierstvo, Element v životě středověkého člověka. Trnava: Trnavský historický spolok, 2005
- Krčmová, M.(ed); Vrbová, H.(ed).: Kronika tak řečeného Dalimila. Praha 1977.
- Nejedlý, M.: Fortuny kolo vrtkavé. Praha 2003.
- Pokorný, J.(ed).: Píseň o Nibelunzích. Praha 1974.
- Spěváček, J.: Král diplomat. Praha 1982.
- Spěváček, J.: Karel IV. Praha 1979.
- Šmahel, F.: Cesta Karla IV. do Francie. Praha 2006.
- Šrámek, J.: Turnaj, bitva a válka v chápání středověkého člověka http://www.hradeckydvur.net/martova-pole/turnaj-bitva-valka
- Vaverka, R.: Traité de la forme et Devis d´un Tournoy – překlad turnajských pravidel Reného d´Anjou http://www.myschwerk.webzdarma.cz/tournoy.html
- Von Freiberg, H.: Rytířská jízda Jana z Michalovi. Praha 2005.
- Zíbrt, Č.: Dějiny kroje v zemích českých. Od dob nejstarších až po války husitské. Praha 1892.