PRAVIDLA PRO PANSKOU BITVU
Následující text obsahuje pravidla boje a hry, která postupně vznikala pro Panskou bitvu a jsou v tuto chvíli zažitou tradicí. Tato pravidla slouží pro co nejvěrnější ztvárnění vrcholně středověkých konfliktů včetně jejich politické a morální roviny. Jsou zde obecná pravidla pro boj od bezpečnosti, přes platné uznávání zásahů a hraní zranění až po jednotlivé herní situace. Každá Panská bitva je jedinečná a tak vám některá dodatečná pravidla mohou být odkryta organizátory až před hrou.
Ve hře nepředstavujete sebe, ale středověkou osobu s jejími znalostmi, vírou a morálkou.
Bojuje se na dobrý zásah, který vede ke zranění či smrti postavy, a to většinou do konce hry.
Všechny boje jsou vedeny s úmyslem nezranit ostatní účastníky.
Výstrojní podmínky musí odpovídat povolenému rozsahu datace vybrané akce a těmto pravidlům. Za vybavení družiny odpovídá její senior.
Dobrý zásah a zranění
-
Zásah uznává zasažený, může však dokončit již probíhající útok.
-
Zasažený uznává pouze takový zásah, který by měl šanci u skutečné zbraně projít zbrojí zasaženého v místě, kde k zásahu došlo.
-
Zasažený opustí aktivní střet, nemůže dále bojovat a hraje zranění až do kontroly felčarem.
-
Zasažený se může dobrovolně rozhodnout, že jeho zranění byla natolik závažná, že zemře.
-
Mrtví opouští hru a odeberou se na místo určené organizátory.
-
Před boji je dobré ukázat síly jednotlivých zásahů potřebných k překonání konkrétní zbroje, aby všichni bojující sjednotili svou představu.
Felčaři
-
Jsou jimi pouze osoby schválené organizátory akce a spolupracují s osudy.
-
Pokud jste herně zranění, musíte ho vyhledat a oznámit mu všechny zásahy, které jste utržili.
-
Jako jediní mohou stanovit závažnost vašich zranění a z nich vyplývající omezení.
-
Mohou rozhodnout o smrti vaší postavy.
Hlavní zásady
-
Zbraně musí být bezpečné, bez ostrých částí.
-
Údery musí být vedeny kontrolovaně a bezpečně.
-
Neútočí se na obličej, krk, slabiny a vodorovně na hlavu, případně do míst nekrytých zbrojí.
-
Sekerou je navíc zakázáno útočit od kolene níže.
-
Síla úderů by neměla být zřejmě neadekvátní zbroji protivníka.
-
V případě vzniku reálného zranění volejte “zdravotník”, nevolejte herního felčara.
Zbroje
-
Bojující na blízko musí mít nejméně přilbu s batwatem a zbroj chránící trup, paže a ruce.
-
Střelci a pomocné síly na bojišti musí mít nejméně přilbu s batwatem a zbroj chránící trup.
-
Civilní osoby mohou být kompletně beze zbroje.
-
Takto vybavení střelci a pomocné síly nemohou aktivně bojovat na blízko, civilisté nemohou bojovat vůbec a pokud by se kdokoliv z nich dostal do takové situace, je automaticky poražen.
Štít
-
Navalování se štítem a aktivní krytí soupeřových úderů je povoleno.
-
Údery hranou štítu nejsou povoleny.
Bodání
-
Bodat se může jen dřevcovou zbraní s bezpečnou špičkou šíře od 1,5 cm a musí být držena při bodu v obou rukách s výjimkou lehkých oštěpů.
-
Dýka či nůž nesmějí vypadávat z pochvy a pouze se přiloží na protivníka v místech, kde by měly šanci projít zbrojí.
-
Není povoleno do bojů nosit ostré nože.
Střelba a vrh
-
V boji se střílí z luků s maximálním nátahem 15 kg či 33 liber a u kuší 40 kg či 88 liber, kdy na střelbu slouží výhradně tzv. eurošípy a na kontaktní střelbu do 7 m tzv. eurošípy+.
-
Vrhat je možné zbraně pouze s měkkým, například gumovým, hrotem.
Kopy a zápas
-
Úchopy, porazy a strhy v rámci zápasu jsou povoleny.
-
Nejsou povoleny kopy a páky.
Jezdci na koni
-
Na jezdce ani na koně se nesmí útočit, ani na ně střílet.
-
Ke koni se nepřibližujte a nijak ho záměrně neplašte.
-
Jezdce můžete zajmout, pokud ho obestoupíte na délku kopí.
-
Zajatému jezdci musíte umožnit, aby se staral o koně a tento nesmí sám bez osvobození utéci.
Noční boj
-
Od soumraku do úsvitu je možné útočit pouze dřevěnou zbraní, či věrohodně vypadající měkčenou zbraní.
-
Kompletní zbroj v noci není povinná, ale pouze doporučená. Kdo však nemá přilbu a rukavice je automaticky poražen bez boje.
-
Kdo je zasažen do části těla nechráněné zbrojí, bere za dobrý zásah i slabou ránu.
-
Nejsou povoleny střelné a vrhací zbraně.
-
Je doporučena zvýšená opatrnost.
Zajímání a násilí
-
Ostrost hry vždy přizpůsobte svým protihráčům a respektujte zastavení hry slovy “rudá stop”.
-
Lze ukořistit pouze potraviny, herní měnu, listiny a korouhev, nelze odnášet osobní věci a výzbroj.
-
Zvláště urozené nepřátele je výhodné zajmout a požadovat výkupné či jiné herní výhody.
-
Zajatci dejte na výběr, zda ho máte svázat pevně nebo jen lehce, pokud pouze lehce, nesmí se zajatec následně pokoušet o útěk, dokud není osvobozen.
-
Svazujte s rozumem, aby nedošlo ke zranění přiškrcením nervů a ruce pravidelně kontrolujte.
-
Pokud nejste o znásilnění domluveni předem, oběť pouze odveďte do soukromí a oznamte, k čemu mělo dojít.
-
Poprava civilních osob je extrémní krok, nedělejte ho bez rozmyslu a pádného důvodu.
Omráčení a podřezání
-
Nic netušícího nepřítele je možné i přes helmu omráčit obuchem nebo podřezat, tak, že na jeho holý krk položíte svou ruku a přes ní přiložíte tupý nůž nebo dýku, případně krátkou zbraň pro noční boj.
-
Útočník beze zbroje pro boj na blízko, nesmí po útoku pokračovat v boji, může pouze utéct.
Otrava
-
Jedy do hry přidělují pouze organizátoři a jsou tvořeny nasyceným solným roztokem.
-
Pokud si všimnete, že jste ochutnali cokoliv silně přesoleného, nemůžete bojovat, hrajete otravu a musíte vyhledat felčara, který rozhodne o vašem dalším osudu.
Osudi
-
Stojí mimo hru, stojí nad hrou, hru řídí, vymáhají dodržování pravidel a dohlíží na příběh.
-
Mají právo rozhodnout, že jste byli zraněni, či zabiti, případně i změnit rozhodnutí felčara.
-
Mají právo vyloučit jednotlivce ze hry.
-
Pokud u střetu není přítomen osud, případné spory se řeší přes přítomné seniory či velitele.
-
Závažná rozhodnutí konzultujte s osudy.
-
Jejich slovo je zákon.
Zpracoval: Miroslav Mölzer (Libiš), Adam Richter (Dobřenic), Roman Mikulec (Jarwiks), Jiří Janda (Rancor)